En mulig fusion mellem ADP A/S og Hanstholm Havn blev onsdag diskuteret på et lukket punkt under Fredericia Byråds Økonomi- og Erhvervsudvalgs møde. Som majoritetsejer af ADP med 89 procent af aktierne blev Fredericia Kommune bedt om at tage stilling til fusionens potentiale, inden processen eventuelt konkretiseres yderligere.

Selvom der er tavshed fra mange nøgleaktører, skaber sagen allerede nu debat, både på grund af manglende information og de større perspektiver, fusionen kan indebære.

Thisted åbner døren til samarbejde

I Thisted Kommune, som ejer Hanstholm Havn, lægger borgmester Niels Jørgen Pedersen (V) ikke skjul på, at man ser sig om efter nye løsninger for havnens fremtid. Han forklarer, at kommunens ejerskab altid har været tænkt som en midlertidig løsning, og at man nu er klar til at udforske andre muligheder.

– Vi har haft havnen i to år nu, og derfor afsøger vi nu andre muligheder. Vi har hele tiden sagt, at det var midlertidigt, at havnen skulle være en kommunal havn, fordi der er en lang række begrænsninger ved det, siger Niels Jørgen Pedersen til DOI.dk.

Han bekræfter, at der er afholdt et temamøde om sagen, men ønsker ikke at gå nærmere ind på, hvem de potentielle samarbejdspartnere kunne være. – Men konkrete samarbejdspartnere kan jeg ikke nævne, tilføjer han.

Thisted Kommunes åbne tilgang står i skarp kontrast til situationen i Fredericia, hvor flere aktører har valgt ikke at kommentere på sagen.

I Fredericia er sagen allerede blevet genstand for kritik fra et byrådsmedlem, der føler sig dårligt informeret. Løsgænger Karsten Byrgesen er særligt utilfreds med, at han først hørte om fusionen gennem pressen.

– Jeg er skuffet over, at jeg er blevet orienteret via pressen om den her sag, siger Byrgesen og uddyber:

– Man er så meget optaget af, at ADP ikke skal være lukket, og så siver det her ud i pressen. Hvad foregår der? Vi har to kommunalvalgte medlemmer af ADP’s bestyrelse, der kunne have orienteret os først. Det her er ikke i orden. Vi har et ansvar som byrådsmedlemmer og som medejere af ADP for at være ordentligt informeret. Når vi ikke får den information først, bliver vi sat i en umulig situation, hvor vi ikke kan handle, som vi burde. Det er ikke bare frustrerende, det er uprofessionelt.

Byrgesen sætter spørgsmålstegn ved, hvordan processen er blevet håndteret og retter kritik mod manglen på gennemsigtighed fra selskabets ledelse og de to kommunalvalgte medlemmer af ADP’s bestyrelse.

Tavshed fra nøglepersoner

Mens Karsten Byrgesen og Niels Jørgen Pedersen har været åbne omkring deres holdninger til sagen, har flere centrale aktører valgt at forholde sig tavse. ADP’s næstformand, Christian Bro, og Middelfarts borgmester, Johannes Lundsfryd (A), er ikke vendt tilbage på henvendelser. Kenneth Muhs (V), borgmester i Nyborg, har heller ikke ønsket at kommentere på sagen. ADP-bestyrelsesmedlem Tommy Rachlitz Nielsen har ligeledes valgt ikke at udtale sig.

Et potentielt skelsættende projekt

Hanstholm Havn har kæmpet med økonomiske udfordringer, siden en stor havneudvidelse blev afsluttet i 2020. Restgælden på cirka 500 millioner kroner sætter begrænsninger for havnens handlefrihed. På den anden side står ADP A/S, der har præsteret rekordoverskud på 120 millioner kroner efter skat i 2023. En fusion mellem de to havne kunne skabe synergieffekter, men spørgsmålet er, om Fredericia som ejerkommune kan se værdi i projektet, eller om fusionen risikerer at blive en økonomisk belastning.

Den mulige fusion mellem ADP og Hanstholm Havn har potentiale til at blive en vigtig milepæl for begge havne. Alligevel er det uklart, hvordan processen vil forløbe, og hvilke konsekvenser det vil få for Fredericia og Thisted. Spørgsmålene om gennemsigtighed, informationsdeling og de strategiske valg for begge havne vil uden tvivl fylde i debatten frem mod næste skridt i sagen.